woensdag 24 juli 2013

Reorganiseren van kasten

Roeien met de riemen die je hebt. Oftewel: het doen met wat je hebt aan materialen.
Het Intellvolk heeft op de broedkamer een lege honingkamer staan. Daar hadden we de eerste week met water verdunde honing in gedaan. Sinds het raam vol honing van de Bijvriendelijke Theetuin in Almen er in hangt, krijgen ze geen honing meer in die kamer. Dus deze honingkamer kan naar het Verenigingsvolk.
Dat geeft ons meteen gelegenheid om te zien wat de Intellbijen ervan gemaakt hebben tot nu toe. We zien dat ze 5,5 ramen aan het bebouwen zijn. Eén raam is het raam vol honing en 1,5 raam is nog onbewerkt. Dat gaat goed. Over anderhalve week verwachten we in deze kast nieuwe bijen.


Op naar de bijenstal. Tja, wat met een ervaren imker zo makkelijk lijkt, moeten we nu alleen doen. We weten hoe vol de kast zit. En het is nog vroeg, de meeste bijen zijn thuis.
We bepalen de strategie: de lege kamer komt onder, met de twee lege kunstramen (formaat honingkamer) aan beide zijkanten. We kunnen vijf  honingramen vervangen door ramen met kunstraat voor broedkamers. Dat hangt dan wel een beetje vreemd (twee honingkamers op elkaar in plaats van één broedkamer), maar dat is dan maar zo.

(Geraldine in vol ornaat; ik nog steeds met blote armen)

Als de deksel eraf is wil Geraldine even gaan piepen (‘oeh, ik geloof niet dat ik dit durf’), maar ik pak het resoluut over. We moeten allebei lachen om die resolute aanpak want mijn hand trilt als ik in al die bijen moet grijpen om er een honingraam uit te halen.
Het honingraam zit vol bijen. Enne en andere imkers slaan die er zo makkelijk af, maar ja, hoe deden ze dat nou ook weer precies? Het schudden dat ik doe levert alleen een paar bijen op die om ons heen gaan fladderen.
De paardenharenveger. Geraldine geeft een zacht zwiepje over de bijen heen, maar wordt al snel trefzeker. Zo, het eerste raam is opgeborgen in de doos met deksel.
Het tweede en derde raam volgen. Iedere keer als we de bijen eraf moeten vegen, vliegen ze dartel om ons heen.
Geraldine vindt het wel genoeg, maar ik wil het vierde raam graag nog vervangen. En dan is het voor mij ook genoeg. Het is goed gegaan, we zijn niet gestoken, we vinden onszelf dapper en dit is het dan voor vandaag.
De bijen hebben vier grote en twee kleine ramen om verder te bouwen. Na Zweden krijgen ze hun definitieve huisvesting. Tijdens de cursusles op 17 augustus kunnen we dat wellicht fiksen voor ze.
 
(het begint klein en ineens is het een hele torenflat)


Op 4 mei begonnen we met een aflegger: een aantal bijen zonder koningin. Vanaf 4 mei zijn de bijen hard aan het werk gegaan om een koningin op te kweken. Die is goed bevrucht en vandaag, 24 juli, is het volk zo gegroeid dat het drie broedkamers heeft. In dit geval: twee echte broedkamers en één broedkamer samengesteld uit twee honingkamers (nb: honingkamers zijn korter dan broedkamers).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten