woensdag 10 juli 2013

Een tweede volk!

Ik word gebeld door iemand van hotel Inntel: ‘Doe jij iets met bijen? We hebben een zwerm op een tafel op het terras.’ Ik enthousiast: ‘O, wat leuk! Mooi, hè?’ ‘Ja, maar… we willen het eigenlijk niet.’ ‘O ja. Eh… ik regel een imker.’ Maar geen imker is bereikbaar.
Snelle afweging: zwerm op tafel? moet te doen zijn – op de fiets? dat kan – waar doe ik ze in? er ligt nog een korf in het bijenkantoor – vitrage? kan ik van de klamboe knippen – hoe maak ik het vast? bijenspeldjes en veters! ‘Ik kom zelf!’
In een mum van tijd staan een stuk of tien medewerkers te kijken hoe ik dit allemaal even fix. ‘Ik zal jullie zo een geheim verklappen,’ zeg ik terwijl ik bezig ben. Als ik heel veel bijen in de korf heb gekregen: ‘Ik doe dit voor het eerst en als ik geprikt word reageer ik allergisch.’


De zwerm was ’s middags als een donkere wolk komen aanzetten en landde op de tafel. In de tijd dat ik naar het hotel fietste, was het volk onder het tafelblad gekropen.



Het is heel frappant dat veel mensen best wat van bijen weten. En het is ook mooi te zien dat iedereen het als bijzonder ervaart. Terwijl ik een sigaartje rook en de bijen de kans geef de korf in te kruipen, komt regelmatig een medewerker of gast even kijken en kletsen.



Het lukt me eindelijk om Geraldine te bereiken. Die is meteen enthousiast en komt eveneens op de fiets aan. Bijna alle bijen zijn dan in de korf. We maken de vitrage vast met de speldjes en de veters en worden uitgeleide gedaan. Buitenom, want door het hotel heen zien ze niet zo zitten.

 
Hotel Inntel werkt aan duurzaamheid dus het is logisch dat de bijen deze stek hebben uitgekozen:)
 
 
Al fietsend bedenken we wat we met de bijen zullen doen. Het wordt ons tweede volk, dat is zeker. Maar hoe gaan we ze definitief huisvesten en waar? We weten het niet, maar ik bel wel mijn dochter om te vragen of de meiden bij haar en haar vriend in de schuur kunnen staan. En daar staan ze nu. Bij te komen van de reis en volkomen welkom bij Zutphen Bijenstad!
 
 Morgen gaan we verder nadenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten