woensdag 5 juni 2013

Zwermen of niet zwermen?


We praten met diverse imkers over het (laten) zwermen van bijen en zoals te verwachten zijn de meningen hierover verdeeld.
Na het scheppen van de zwerm (zoals dat heet) op 5 juni, zoek ik contact met deze zwerm.
Als eerste krijg ik dank door. Dat verrast me. Ik hoor dat de koningin met een deel van de bijen erop uit is getrokken om een nieuw onderkomen te zoeken. Dat gaan ze nu krijgen en daar komt de dank uit voort.
Ik denk aan de bijen die niet in de korf zijn beland en dood zullen gaan. ‘Het gaat om de groep en de groep is nu veilig. Er wordt nu zorggedragen voor ons,’ hoor ik.
‘Wat heeft jullie voorkeur: zwermen of niet zwermen?’
Het is me meteen duidelijk dat ze liever zwermen dan dat er ingegrepen wordt. Zwermen is een natuurlijke flow. Het ingrijpen door imkers voelt als een ruwe verstoring.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten