maandag 3 juni 2013

Beheersen van gedachten

Imker Barend vertelt over bijenvolken en stekende bijen. Er schijnt niet veel logica in te zitten of de bijen nu rustig of agressief zijn. Wat je als beginneling soms zo zeker meent te weten, wordt door jarenlange omgang met bijenvolken door de verschillende ervaringen in twijfel getrokken.
Wat hij wel zeker weet, is dat doelbewust werken goed werkt: weten wat je in de kast doet en die handelingen doeltreffend uitvoeren.
‘Maar is dat niet ook een vorm van communiceren met je bijen?’ vraag ik hem. ‘Is dat niet hetzelfde als met kinderen: als je duidelijk bent in wat je wilt, dan straal je dat ook uit en dan is het voor hen duidelijk.’
Je gedachtenkracht kun je gebruiken. Ik vertel over Steve Irwin. Als hij een krokodil moest vangen, zei hij altijd tegen zijn medewerkers: ‘Kies iets om aan te denken op dit moment, maar het mag absoluut niet het vangen van deze krokodil zijn.’ Als mensen zich daaraan hielden, ging het goed. Het dier was dan totaal overdonderd door de actie. Dacht iemand toch aan het vangen van de krokodil, dan ving het dier dat op en anticipeerde daarop.
Als wij naar onze bijen gaan, maak ik van te voren even contact met ze. Ik leg uit dat we er over een poosje aan komen, wat we gaan doen en waarom. Ik vraag ze onze onervarenheid voor lief te nemen. Ik vraag ook of ze geduld met ons hebben en zeg dat we nog wat onwennig en angstig zijn.
Het moment komt vast nog wel dat we onze gedachten goed kunnen richten op de bijen en wat we met ze doen als we bij de bijen zijn. Net zoals we onze reflexen moeten leren beheersen als er bijen over ons heen lopen, zullen we ook onze gedachten moeten leren beheersen. Maar we gunnen onszelf wat tijd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten